Magyari-Czinki Éva – Ausztriai magyarok segítője


Az interjúban Magyari-Czinki Évával beszéltem, aki az ausztriai magyarok segítője. Ő Tirol tartományban él, pontosabban Kirchdorfban, de a két központi város Sankt Johann és Kitzbühel, ahol egyébként a fő hivatalok is találhatók. 


Hogyan kerültél Ausztriába, és milyen volt az első időszak a beilleszkedés szempontjából?

2008 környékén kezdtem anno Ausztriában az életemet. Akkor még sem a nyelvet, sem a helyi dolgokat nem ismertem. Szezonális jelleggel voltam kinnt, 1-2 szezont, és rövidebb időszakot hajón is dolgoztam. Nyelvtudás hiányomat igazából a munkabírásom helyettesítette akkoriban, lehet így is fogalmazni. Első körben, futkozó, amolyan mindenes besegítőként, hol konyhán, hol szobák takarításában, hol pedig a mosodában segédkeztem, főként mikor a többi szobalány, vagy konyhai kisegítő szabadnapot kaptak. A beilleszkedésem az első időszakban, a nyelvismeret miatt nem volt egyszerű, de közben már eldöntöttem magamban hogy legalább egy jó erős, társalgási szinten megszeretnék tanulni. Így a motiváció adott volt a továbbiakhoz.

Mi inditott el abba az irányba, hogy a környékbeli magyarok ügyeit kezd el intézni?

Talán úgy is fogalmazhatnék, hogy az Önmagam kíváncsisága, eltudom e intézni, mennyire nagy kihívás ez. Amikor először felhívtam annak idején a Finanzamtot,az itteni adóhatóságot emlékszem, szerintem az ügyintéző megkérdezte magában, hogy melyik Planétáról is hívom őt. Végülis nem tántorított el ez a fajta "kudarcélmény". Mindig is az az intézkedős típusú ember voltam, míg másnak nehezére esett 1-1 ügymenet, nekem az hogy 1 ügy elvan intézve, ráadásul sikeresen, az a legnagyobb visszaigazolás. Vagy mikor korrigálni kell 1-1 ügyön és rájövök magamtól, mi is a kulcs…Az számomra a legnagyobb pozitív visszajelzés, mert tudom hogy ezt is megcsináltam, és képes vagyok rá. Az indított el tulajdonképpen, hogy mivel az embereknek szüksége van itt kint a bürokrácia útvesztőjében egy, de mondhatom azt is több embere, aki segít nekik 1-1 nyomtatványt kitölteni, vagy megkönnyíteni az adott levelezés menetét, arra gondoltam hogy ez az én asztalom. És sokszor bebizonyosodik, hogy ez az amiben tudok segíteni, kiállni;-és helytállni az emberekért, az emberek mellett.

Mi a legemlékezetesebb ügy vagy helyzet, amiben segítened kellett valakinek?

Talán majdnem mindegyik a maga nemében egy kicsit az. Különféle életutak, emberek, történetek. A legemlékezetesebb épp tavaly történt. Az ügyfél Németországból költözött Ausztriában. Káreset történt, amely még a németországi tartózkodás idején volt. Viszont a költözés miatt a németországi bankszámla, kártya lett leblokkolva a 3200 eurónyi káresetből származó pénzzel. Ezt az ügyet első vonalon könnyűnek tűnt megoldani, de mikor belekezdtem, mivel a földrajzi távolság miatt nagyon messze volt innen, kénytelen voltam csak telefonon illetve levélváltásokkal intézni. Végül körülbelül 3 hónapos harc után egyszer csak megkaptam az üzenetet, a pénz rákerült az osztrák bankszámlára, ezzel sikerült ezt az ügyet lezárni. Főként a családi pótlékosoknál van az, hogy például rá kell segíteni, vagy a legutóbbinál volt vagy maradék 10 hónap amit sikerült elintézni, az első körben csak 3 hónap körüli időszak volt megítélve, az utó-igénylésnél még hozzájött 10 hónapnyi idő. Illetve 1 másik családnál 28 hónapnyi megállapított különbözet kifizetés, amelyet nem gondoltam volna. Vagy olyan akinek tartós, pszichés betegsége áll fent, és sikerült egy jó félévnyi juttatáshoz segíteni. A betegbiztosítóval történt egyeztetés alapján. Illetve a fellebbezés írások közül 1 év várakozás után, siker sztori vagy egy adott időszak háromszori visszadobása után végül pénzkifizetéssel zárás. Ezek mind-mind emlékezetesek. Illetve az orvosi terminekre való kísérések közül pl a lombikprogram 1. lépéseinek levezénylése is elég érdekes feladat volt.

Mennyire kell naprakésznek lenned az osztrák jogszabályokkal, ügyintézési folyamatokkal kapcsolatban?

Mindig naprakésznek kell lenni. És az ügyintézési folyamatban kell 1 előrelátási képesség, az adott ügyet milyen lépésekben érdemes megoldani, illetve melyik megoldóképlettel kell dolgozni. Azt is mondhatnám nincs 2 egyforma ügy, így érdemes minden aspektusát megnézni, és ahhoz mérten elkezdeni dolgozni rajt.

A munkád során nemcsak a papírmunka fontos, hanem a lelki támogatás is-hogyan tudod ezt a 2 területet egyensúlyban tartani?

Igen, ez így van. Igazából kicsit hívhatom úgy is válságmenedzsment. Az elején nehezebb volt az egyensúlyt megtalálni, hol van az a pont ahol még érdemes támogatni, mennyire szabad belemenni mások dolgaiban, életében. Azt mondhatom összeségében, mindig lelkes vagyok, az ügyfelet arra ösztönzöm hogy tartsunk ki, vagy ha az adott ügy teljesen abszurd esetleg más megoldásban gondolkodjon/gondolkodjunk. Pl 1 hitelkérelemnél akár, megkell nézni hogyha esetleg nem kapná meg a kívánt összeget, akkor milyen más lehetőségek közül választhat, illetve más konstrukcióban érdemes gondolkoznia.

Milyen kihivásokkal jár a mobil fordítás orvosnál vagy hivatalban?

Ez a kérdés elgondolkodtatott igazából.. Talán most így nem jut eszemben olyan kihívás. Aki napi szinten csinálja ezt a tevékenységet és szereti is csinálni, talán nem okoz nagyon kihívást hogy meg kell jelennie, és az ügyfél érdekeit kell képviselnie, hogy a hivatali ügyek flottul menjenek. Igazából az ügyek előkészítése, ami néha okoz időbeni fennakadást, és az hogy a nap nem áll 48 órából, csak 24-ből. :)

Tervezed, hogy a jövőben céges ügyfeleknek is segítesz-miben lesz más ez a munka a magánszemélyek támogatásához képest?

Igen, tervben van, hogy áttérek céges ügyfelekhez. A magánszemélyeket személyesen, Messengeren, és telefonon is kell patronálni. Adott esetben elkísérni. Néha több órán át tart az a dolog amiért megyünk, ez jelenti azt is akár, hogy maga az út hosszabb, például ha A-ból B-be kell utazni. Talán azt is mondhatnám hogy sokszor az időm, ami véges adott esetben. Céges ügyfeleknél abban lehet ez más, hogy adott csomagajánlattal és több home office jelenléttel, még több rugalmasságot kap az életem. A felépítését ennek tervezem, bár most vállalkozás elindítással és fejlesztési munkálatokkal vagyok legfőképp elfoglalva, ugyanis a férjemnek a kertészeti,-és reparálással foglalkozó kisvállakozásának a dolgait tervezem, és építem fel. Nekem igazából az hogy fejlődhetek, megmutathatom több arcomat az adott piacon/- piacokon, és sikerre vihetek 1 adott projektet, a saját magam kútfőjéből, add értelmet a létemnek.

Ha egy tanácsot adhatnál azoknak, akik most költöznek ki Ausztriába, mi lenne az?

A nyelvtudás fontos. Nemcsak a konyhanyelv, hanem itt, kint számos terülten. Ha elmegy valaki orvoshoz, hivatalban, bankba stb. Legfontosabb tanács: találja meg mindenki azt a nyelvtanulási technikát,amellyel legalább A1 nyelvtudást magára tudd kapni, főként a beszédcentrikusság amit nagyon fontosnak tartok.

Hogy reagált a családod, amikor elkezdted ezt a munkát? Hogyan viszonyulnak hozzá most?

A férjem anno is támogató volt, mivel szeretek kísérletezgetni, és a magam ura is lenni. Apukám azt mondja ilyen típus vagyok, izgága, intézkedős, Sherlock Holmes kb. Mindent szeretek tudni, utána nézni, felkészülni, tervezni, szervezni. Támogatnak benne igazéból, úgy látják elég testhezálló feladat nekem az ügyintézés, és a mobil tolmácstevékenység.

Te hogyan határozod meg magad? Segítő, vállalkozó, tanácsadó-vagy van egy saját megnevezésed?

Utóbbi időben: válságmenedzsment. Sok embernek szüksége van 1 olyan vállalkozóra, aki lelkileg is segíti, mentálisan is húzza, és a megsüllyedt ügymenetet menedzseli. Szóval Válságmenedzsment és katasztrófaelhárítás :D

Volt olyan pillanat, amikor elbizonytalanodtál, hogy folytasd e, és ha igen, mi segített átlendülni?

Most volt 1 ilyen időszakom épp. Van olyan is ebben a szakmában, mikor az ember bizony nem azt kapja meg, amire számít. Értem ezt megbecsülésben, vagy éppen az anyagi oldalon (pl ki nem fizetett szolgáltatás) Mikor kiállsz az ember, és az ügye mellett, és miután sikerül elintézni hülyének néznek, na azt nehéz megemészteni. Akkor elgondolkodsz ezen, hogy abbahagyod. És azután pedig lesz vagy van 6 másik ügyfél aki 3x jobban megbecsül, na ezekért a pillanatokért talán kicsit libikókaszerű állapot léphet fel,de a szeretetteljes ügyfelek képesek ezen átlendíteni., és a szeretetük, ragaszkodásuk sokat jelent nekem.

Milyen készségeket tartasz a legfontosabbnak ebben a munkában?

A kommunikációs készség , beleérző képesség, szervezőkészség és átlátási képesség, honnan hova és mi legyen a kezdeti pont ahol elindulunk.

Van olyan eszköz, módszer vagy rutin, ami nélkül ma már nem tudnád végezni a munkádat?

Az tény, hogy a mai világban laptop és okos telefon nélkül, jó számítógépes program nélkül nehezebb volna intézni. A napi rutin is fontos, ha ez felborul akkor igazából a munka is torlódik. És végül elég fejetlenség lesz úrrá, az amúgy sem egyszerű ügyekben.

Magyari-Czinki Éva
Magyari-Czinki Éva

Mi a legnagyobb öröm, amit a munkád ad számodra?

Sikerélmény a legtöbb ügy után, az emberek nagy része hálás, és mindez érződik a továbbajánlásokban is. Mindig gondolkodásra motivál egy-egy ügy, így az élet más területén is hasznosítani tudom a megszerzett tapasztalatokat.

Hol találhatnak meg téged online?

Messengeren illetve a magyari.czinki.eva@gmail.com-on vagyok elérhető.