Szőllősné Halasi Nóra - Virtuális asszisztens

Hogyan kezdődött a te történeted ebben a szakmában? Mit érdemes tudnunk rólad és arról, amit most csinálsz?

Úgy érzem, minden eddigi állomás hozzájárult ahhoz, hogy megérkezzek oda, ahol most vagyok. Gépipari középiskola után gazdasági informatikus és irodavezető képesítéseket szereztem, majd első munkahelyemen, egy forgácsoló kkv-nál helyezkedtem el. Közel 16 évig dolgoztam ott irodavezetőként, miközben a cég növekedésével együtt az én feladataim is folyamatosan alakultak. Idővel a pénzügyi adminisztráció került előtérbe, és ekkor találkoztam a Quick pénzügyi rendszerrel, ami azonnal magával ragadott a logikájával és átláthatóságával. A váltás gondolata végül egy nagyon személyes pillanathoz kötődik. Nagymamám egyszer a tévéjéhez kapcsolt beltéri egység beállításában kért segítséget. Amikor néhány perc alatt megoldottam a problémát, rám nézett, és azt mondta: "Mi lenne velem, ha nem tudnálak felhívni segítségért?!" Ez a mondat ültette el bennem a gondolatot, hogy az ilyen jellegű támogatásban sokkal több van, mint apró szívességek: ebből hivatás is lehet. Nem sokkal később egy Facebook-bejegyzés hozzászólásaiban találkoztam először a virtuális asszisztencia fogalmával. Akkor éreztem rá, hogy ez az a pálya, ahol a tudásomat és a szemléletemet egyaránt kamatoztathatom, és ahol valódi értéket adhatok mások mindennapjaiban.

Ha egy új ismerős megkérdezné, mivel foglalkozol, és hogyan jutottál ide, mit mondanál neki?

Ha egy új ismerős megkérdezi, általában így válaszolok: virtuális asszisztensként dolgozom, olyan vállalkozókkal, kisvállalkozásokkal dolgozom együtt, akiknek nincs még igényük teljes állású adminisztratív munkatársra, vagy a pénzügyek terén igényelnek rendszerszintű támogatást. Hogyan jutottam ide? Több mint 15 év irodavezetői tapasztalat után rájöttem, hogy a tudásom és rutinom nemcsak a saját munkámban, hanem más vállalkozások életében is értéket teremthet. A digitalizáció felgyorsulásával és a hatékony online eszközök megjelenésével úgy láttam, hogy hosszú távon érdemes a szolgáltatásaimat ezen a területen építeni, és ma már ezt csinálom szívvel-lélekkel.

Milyen életszakaszban voltál, amikor elindultál ezen a pályán, és hogyan hatott ez rád személyesen?

Amikor elindultam ezen a pályán, már szakmailag és emberileg is érettebb életszakaszban voltam. Másfél évtizedes tapasztalat birtokában éreztem, hogy szeretném a tudásomat mások javára fordítani, de rugalmasan, a saját időbeosztásom szerint. Személyesen nagyon felszabadító volt rájönni, hogy képes vagyok önállóan, saját szabályaim szerint felépíteni a szolgáltatásaimat, és közben valódi értéket adni az ügyfeleimnek. Ez az életszakasz segített abban, hogy magabiztosabb legyek, és bátran kövessem a saját utamat.

Volt valami, ami különösen nehéz volt az elején? Mi segített átvészelni?

Az újtól és az ismeretlentől való félelem visszavetette a magabiztosságomat, hiszen teljesen más világba csöppentem, mint amit korábban megszoktam. A férjem maximálisan mellettem áll, támogat és ösztönöz, ez nagyon sokat jelentett az elején. Emellett az is segített, hogy lépésről lépésre haladtam, és minden új tapasztalat, visszajelzés erősített abban, hogy jó úton járok.

Mi az a része a munkádnak, amit leginkább a sajátodnak érzel?

A munkámban talán leginkább a számokkal való munka az, amit igazán a sajátomnak érzek. Nem csak a pénzügyekről van szó, hanem arról, hogy látom a folyamatok mögötti összefüggéseket, rendszereket, és képes vagyok úgy átlátni és kezelni őket, hogy az ügyfeleimnek valódi értéket adjon. A számok nem hazudnak: mindig egyértelmű visszajelzést adnak arról, mi működik és min érdemes változtatni. Ez a része a munkámnak ad egyfajta alkotói élményt, mert látom, hogyan formálódik a rendszer a kezeim alatt, és biztos alapot teremt az ügyfelek döntéseihez.

Milyen célcsoportot szolgálsz ki leginkább a munkádban?

Elsősorban mikro- és kisvállalkozásokkal dolgozom együtt. Van, aki már a káosz kellős közepén keres meg, mások pedig előrelátóan bíznak meg, hogy elkerüljék a túlvállalást. Én mindig azt javaslom a vállalkozóknak, hogy még a káosz bekövetkezte előtt találjanak maguk mellé együttműködő partnert. Alkalmanként magánszemélyek is megkeresnek ismeretségi körből, de a fókuszom a vállalkozásokon van.

Hogyan alakítottad ki a saját szolgáltatásaidat? Szerinted mennyire fontos a piackutatás?

Szerintem mindenképp érdemes valamilyen szinten felmérni, van-e igény arra, amit csinálni szeretnénk. Hiába csinálunk valamit szívvel-lélekkel, ha másoknak nem hordoz értéket, nem fog működni. Én például abból indultam ki, hogy a világ egyértelműen a digitalizáció felé halad, és ez fokozatosan a "muszáj" területekre is begyűrűzik. A pénzügyek terén a Quick-számlázz.hu ökoszisztéma úttörő megoldásokat kínál, így biztos voltam benne, hogy hosszú távon is érdemes velük szolgáltatásokat tervezni.

Honnan jön a belső motivációd, amikor külső elismerés épp nincs?

A belső motivációm leginkább abból fakad, hogy hiszek abban, amit csinálok. Még ha épp nincs külső elismerés, a korábbi visszajelzések alapján tisztában vagyok vele, mekkora értéket ad az ügyfeleknek az együttműködésünk. Szeretem látni, hogy a munkám rendszert és rendet teremt, hatékonyságot növel, vagy épp egyszerűsít. Ez ad erőt és megerősítést, hogy érdemes folytatni.

Milyen lelki vagy gyakorlati felkészülés lehet a kulcsa az indulásnak?

Szerintem lelki és gyakorlati felkészülés egyaránt kell. Lelki szinten fontos, hogy higgyünk abban, amit csinálunk, és képesek legyünk kitartani akkor is, amikor a külső vagy anyagi elismerés még várat magára. Gyakorlatilag pedig érdemes tisztában lenni azzal, milyen eszközök, rendszerek és folyamatok segítik a munkánkat, hogyan lehet hatékonyan és szervezetten dolgozni. Ez ad alapot a magabiztos induláshoz, és lehetővé teszi, hogy valódi értéket teremtsünk az ügyfeleknek már az elejétől.

Van esetleg egy különösen emlékezetes történeted, amit megosztanál a munkád kapcsán?

Volt egy határozott időre szóló együttműködésem egy vállalkozással, melyet egy adott feladat kapcsán hoztak létre. Mikor ez a projekt lezárult, annak rendje és módja szerint megszüntettük a társaságot. A tulajdonos annyira hálás volt az átfogó, minden részletre kiterjedő támogatásomért, hogy záró üzenetként azt írta nekem: "...lehet holnap csinálok egy új céget, hogy azt is megszüntethessük…

Mit gondol a környezeted, családod arról, amit csinálsz?

Szerencsés vagyok, mert a családom és a barátaim ismernek annyira, hogy amit meggyőződéssel csinálok vagy mondok, azt komolyan veszik, még akkor is, ha épp nincs rálátásuk a részletekre. Nagyon kevesen látnak "csak telefont nyomkodó" vállalkozóként. Általában értik, hogy a telefon és a laptop nekem munkaeszköz, és nem (csak) passziánszozok rajta.

Mi számodra a siker igazi mércéje most?

Számomra a legnagyobb siker, amikor egy ügyfél kifejezetten ragaszkodik hozzám és a velem való együttműködéshez. Ez azt jelenti, hogy jól csinálom, amit csinálok. Ahogy József Attila mondta: "…dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, ugy érdemes."

Van weboldalad vagy közösségi média oldalad, amit megosztanál az olvasókkal?

Weboldalam és minden közösségi felületem megtalálható ezen a linken: hanova.hu