Péter Zsombor - Virtuális Asszisztens, jogi sparring partner


"Ha valamit csinálsz, csináld okosan." – Péter Zsombor, #azelsőerdélyivirtuálisasszisztens


Hogyan kezdődött a te történeted ebben a szakmában? Mit érdemes tudnunk rólad és arról, amit most csinálsz?

Péter Zsombor vagyok Erdélyből, apa, férj, az első erdélyi virtuális asszisztens és jogi sparring partner. Az asszisztencia mindig is közel állt hozzám, de hamar rájöttem, hogy az én irodám ott van, ahol wifi vagy mobilinternet van, mert a tudás mindig velem van, a fejemben. Körülbelül hét évvel ezelőtt találkoztam először ezzel a szakmával, akkor, amikor a digitalizáció és a rugalmas munkavégzés iránti kíváncsiságom a digitális nomád fogalomhoz vezetett. A virtuális asszisztenciát (VA) a digitális nomád munkakörök között fedeztem fel, innen indult minden, és a kíváncsiság hajtott, hogy mélyebben beleássam magam. Rájöttem, hogy a virtuális asszisztencia lehetővé teszi, hogy önálló, változatos, dinamikus munkát végezzek, amelyben egyszerre használhatom ki szervezési képességeimet és a modern technológiai megoldások iránti érdeklődésemet. Timothy Ferriss 2007-es könyve, a "4 órás munkahét" pedig előtérbe hozta a kiszervezés (outsourcing) és a távmunka lehetőségét, így állt össze a kép számomra.

Az indulásnál mi okozta a legnagyobb fejtörést, és hogyan oldottad meg?

Az indulás nem volt könnyű. Nálunk nincs kultúrája ennek a fajta szolgáltatásnak, így már az első fejtörés az volt, hogy egyáltalán megismertessem a fogalmat. Az erdélyi társadalom eleinte bizalmatlan volt, hiszen egy láthatatlan segítővel "álltak szemben". De szépen, lassan, felismerik az előnyeit, főleg amikor rájönnek, hogy a munka minősége nem azon múlik, hogy fizikailag jelen vagyok-e egy irodában.

Mikor érezted először, hogy "ez most tényleg nehéz"? Mit tettél akkor?

Volt olyan pillanat is, amikor igazán nehéznek éreztem az utat. A világjárvány idején, pár napon belül mindenki visszalépett az együttműködéstől; hoppon maradtam, se munka, se pénz. Aztán rövid ideig önkénteskedtem egy filantróp mellett, nem tétlenkedtem: szervezői készségeimet fejlesztettem, a Föld fenekéből is be kellett szerezni egyet s mást, ez megtanított, hogy a kihívások közepette is lehet lépni, kreatívan és kitartóan.

Mi a legnagyobb kihívás jelenleg Erdélyben, ha valaki virtuális asszisztens szeretne lenni?

Ma Erdélyben a legnagyobb kihívás a virtuális asszisztensek számára a bizalomépítés, az edukáció / népszerűsítés és a szemléletváltás. A romániai / erdélyi "prérin" a személyes jelenlét iránti igény mélyen gyökerezik, ezért a digitális munkavégzés kultúrájának elterjedése időt igényel, viszont az új generációk és a COVID-19 világjárvány következményeként egyre inkább elfogadottá válik. A virtuális asszisztencia elfogadottsága növekvő tendenciát mutat, de a bizalomépítés még mindig kihívás.

Hogyan segítenél másokat, hogy elinduljanak ezen az úton?

Többen kerestek meg azzal, hogyan lehet valaki virtuális asszisztens, és mindig igyekeztem bemutatni, hogy bárki lehet VA, kiemelve az elengedhetetlen képességeket, és motiválva őket a változatos online feladatok felé.

Mi motivál abban, hogy Erdélyben is elterjeszd a virtuális asszisztens szemléletet?

A szakma hatalmas jövője – a hagyományos asszisztensi szerep átalakulóban van, és egyre inkább az "eredményidő" lesz a mérce. A környezet változik, és egyre nyitottabb lesz, ezért érzem értékesnek a szemléletformálást.

Milyen személyes tapasztalatod van a közeggel, amiért fontosnak érzed ezt a küldetést?

Az erdélyi társadalom eleinte nehezen fogadta el, hogy valaki távolról is lehet hatékony. Éppen ezért fontos számomra, hogy láttassam: a munka minősége nem a fizikai jelenléten múlik.

Miért jó érzés számodra ezt a munkát végezni?

Virtuális asszisztensnek lenni olyan, mint online szuperhősnek lenni, aki a hétköznapi adminisztratív feladatokkal szemben "vívja" harcait. Nincs köpenyem, de van laptopom és a titkos fegyverem: a szervezettség. Ha Batman a vállalkozó, akkor Robin az ő virtuális asszisztense. Az én feladatom az, hogy megkönnyítsem a vállalkozók életét, hogy nekik több idejük legyen a nagy ötletekre, mindezt távolról, akárhonnan-bárhonnan.

Szerinted mennyire nehéz ma 2025-ben új ügyfeleket találni. Van már valami bevált módszered?

Az ügyfélszerzés, különösen 2025-ben, a legnehezebb része a munkának, de igazából azt látom, hogy még nagyon sok vállalkozásnak. Nálam ami bevált: kapcsolatépítés, ajánlások, konferencia- és online jelenlét. Ha korrekt és pontos vagy, valamint a tudásod legjavát adod, akkor szájról-szájra terjed a jó híred.

Hogyan és milyen szempontok alapján alakítottad ki a szolgáltatásaid?

Szolgáltatásaim kialakításakor az volt a legfontosabb, hogy olyan feladatokat vállaljak, amikhez értek, vagy már csináltam. Ez egy virtuális multitasking játszótér: iratok szerkesztése, havi beszámolók és elszámolások készítése, számlázás, ügyfélszolgálat, közösségi média kezelése, hideghívások, rendezvényszervezés, fordítás, információ- és adatgyűjtés, tanácsadás ingatlanügyletekhez, de egy egyszerű bemutatkozó weboldal elkészítése sem okoz gondot.

Mi jellemző az együttműködéseidre? Inkább hosszú távúak vagy projektszerűek?

Mindkét formában jellemzőek: vannak hosszútávú partnereim, de projektszerű feladatok is.

Vannak visszatérő feladattípusok, amiket kifejezetten szeretsz?

Igen, az iratszerkesztés a kedvencem, mert itt kiélhetem a kreativitásomat.

Mi segít átlendülni egy hullámvölgyön?

Személyes motiváció, közösség, tanulás és sikerélmények.

Mi motivált leginkább, amikor még csak álom volt a vállalkozásod?

Az, hogy bebizonyítsam: így is lehet dolgozni, hatékonyan.

Volt olyan pont, amikor majdnem feladtad? Ha igen, hogyan lendültél túl rajta?

Soha nem adtam fel, kitartó vagyok. Voltak hónapok, amikor semmi munkám nem volt, de ha egy kicsit is gondolkodom, találok egy piaci rést, amire a szolgáltatásaim megoldást kínálnak.

Miben változtatott meg téged ez a munka, mint ember?

Nem változtatott, sőt, megerősítette azt a képességemet, hogy remekül adaptálódok az új dolgokhoz. Például most a mesterséges intelligencia felforgatja a világot, de én ebben is lehetőséget látok.

Mi az, amit a legjobban szeretsz ebben az életformában? És mi az, amit a legnehezebbnek tartasz benne?

A rugalmasságot, a változatosságot szeretem. A legnehezebb: a hazai vállalkozói társadalomban felépíteni a bizalmat egy ennyire ismeretlen szolgáltatás iránt.

Ha visszamehetnél az indulásod előtti időbe, mit üzennél akkori önmagadnak?

Kitartás, szorgalom, alázat és minden jó lesz.

Mit gondol a környezeted, családod arról, amit csinálsz?

A feleségem és a lányaim mindig támogattak, ők látják a legjobban amit csinálok.

Mi számodra a siker igazi mércéje most?

Amikor egy álom projekten dolgozva elértem, hogy elismernek jogi sparring partnerként. Ahol értékelik a hatékonyságomat, pontosságomat, megbízhatóságomat. Nekem az ügyféli elégedettség a siker mutatója. Még egy fontos siker lesz az a nap, amikor már nem munkaidőről beszélünk, hanem eredményidőről, és amikor az iroda fogalma új értelmet nyer: iroda lehet bárhol, földrajzi határok nélkül.

Van weboldalad vagy közösségi média oldalad, amit megosztanál az olvasókkal?

Ezekre a visszajelzésekre vagyok büszke, a munkám elismerése, pár mondatban:

"Ha valamit csinálsz, csináld okosan." – Péter Zsombor, #azelsőerdélyivirtuálisasszisztens